Katarina Svensson blir intervjuad av TV-nyheternas Mathias Dahlström

Efter elva år på June AB är Katarina Svensson fortfarande samma engagerade energikick till vd. Och kunder finns överallt bland broadcasters och operatörer på den nordiska marknaden. Men historien om Katarina och June började redan sommaren 2000, mitt under IT-boomen, då Vivendi Universal, som då ägde Canal Plus, bestämde att man skulle starta ett gemensamt bolag med namnet Canal Numedia. Där skulle man samla teknik och innehåll för att sälja det på den blomstrande marknaden.

På Canal Numedia fanns Katarina Svensson.

Rätt snabbt insåg vi att vi behövde ett bra CMS och de som var galna nog att säga att man kunde leverera ett sådant på två månader var det nystartade bolaget June. Så innan jag klev över till June var jag kund och beställare i fem år av samma organisation. Jag tänker att det var en av anledningarna till att Junes övriga delägare faktiskt kunde tänka sig att plocka in en extern VD - de visste exakt vad jag var bra och inte lika bra på.

På June gör man IT-lösningar för företag som jobbar med TV & Media och kunder är som sagt främst broadcasters och operatörer på den nordiska marknaden.

Vårt främsta expertområde är allt som rör metadata för rörlig bild, oavsett om det är att skapa, generera, integrera, distribuera, kontrollera eller presentera. Vi hjälper våra kunder med smarta lösningar. Hur vi gör det - via en tjänst, ett integrerat system eller på konsultbasis - är för oss inte så viktigt, det bestäms av kundens behov. Ofta har vi vår plattform Comet i botten då det handlar om att tillhandahålla någon typ av system.

Bredd eller specialisering – vad vinner i framtiden?

Haha, får man svara både och? Jag startade min karriär på Canal Digitals marknadsavdelning 1996 och en av de första sakerna vi gjorde var att lansera Digital-TV. Ett av mina minnen från den hösten är att jag tyckte att det var så häftigt med de hundratals nischkanaler som skulle komma, en specialkanal för varje specialintresse. Det hände ju inte, men idag vet vi att det rent tekniskt inte är svårt att starta en play-kanal, så jag tror definitivt att vi kommer att se en specialisering. När det gäller bredden så kommer det också att vara viktigt, framförallt i operatörsledet. Om du som operatör vill få TV-tittare att känna att du har allt innehåll som de någonsin kommer att vilja ha, så måste du vara bred, i alltifrån utbud till möjligheter att konsumera detsamma.

AT&T och Warner, Fox och Sky – Kan svenska mediehus och operatörer verkligen överleva i giganternas kamp?

Självklart! Som vanligt handlar allt om innehåll och totalupplevelsen för kunden. Att fortsätta producera lokalt innehåll av riktigt hög kvalitet, att fortsätta ligga i framkant tekniskt och jobba kundnära är nyckeln. Idag är jag inte alls imponerad av vissa av de tjänster som de internationella aktörerna släpper. Att vara stor, stark och internationell är inte samma sak som att du kan leverera innehåll som den svenska publiken vill ha, på ett sätt som de vill konsumera det på.

Hur viktigt är det att vara säljare även som vd?

Jag tror att det helt beror på vilken organisation som man är vd för. På June har alla andra en teknisk utbildning i botten och älskar teknik. Jag älskar att göra affärer och därför passar det bra att jag även tar en stor del i vårt säljarbete. Att vilja förstå var branschen är på väg, att lyssna på kundens behov och att vara nyfiken på vad de olika aktörerna i branschen gör för strategiska val, det behöver du göra både som vd och säljare. Jag är glad att ha ett jobb där jag kan vara både och.

I höstas blev det klart att June inleder ett samarbete med fransk-estniska broadcastservice-företaget Levira. Effekten av samarbetet ska vara en komplett tjänst där hantering av metadata, kodning, paketering och distribution ska ingå.

Jag skulle säga att i dagsläget har det inte ändrat vår position i någon större omfattning men jag tror att det är fullständigt livsviktigt för oss att hitta samarbeten som detta. Vår bedömning är att fler kunder är intresserade av att kunna köpa in en helhetslösning för att hantera sitt material, oavsett vilken typ av tjänst de vill erbjuda. Vi gillar att utveckla och är bra på det, men vi har aldrig kodat videofiler. Det gör däremot Levira bra, så tillsammans kan vi nu erbjuda en helhetslösning - något som ingen annan på den nordiska marknaden kan göra idag. Det ser vi kommer att förändra vår position på sikt.

Är det snabbt föränderliga medielandskapet positivt eller negativt för ett företag som June?

Jag vet inte om det stämmer på alla utvecklare, men våra utvecklare vill helst jobba med ny teknik. Nya funktioner. Nya lösningar. För ett par år sedan gjorde June ett aktivt val att specialisera sig på TV och Media. Det gjorde vi för att vi tycker att det är en riktigt kul bransch men också för att vi väldigt ofta får arbeta med nya, spännande saker. Snabba förändringar betyder också många förändringar på kort tid och det gynnar ett mindre och mer snabbfotat företag som vårt. Så det korta svaret är att det är bra för June, även om en viktig del av det June gör är att ha en supportorganisation på plats som kan supporta de äldre kundlösningarna också.

Katarina Svensson börjar ofta dagen med en frukost på stan med kunder eller personer från branschen.

Jag gillar att nätverka, ett otroligt bra sätt att se sammanhang och förstå vad som händer just nu. Jag tycker att frukostmöten är lite lugnare än lunchträffar.

På lunchen hittar ni henne istället på Sats. Men innan dess har June stand-up-möte klockan 10 varje dag.

Det är ett snabbt och bra sätt för mig att få reda på vad vi gör och vad som är viktigt just idag. Vi jobbar agilt och mitt gäng är bra på att tillsammans ta eget ansvar för att lösa sina arbetsuppgifter. Därför behöver jag sällan vara direkt involverad i våra leveranser. Resten av dagen är oftast fyllda av olika typer av möten, både externa och interna. Just nu planerar vi ett större internt utvecklingsprojekt där vi har många och långa diskussioner kring vart vi vill ta våra lösningar och vår plattform. Mitt bidrag blir då på det strategiska planet där jag omsätter det jag snappar upp från mitt nätverkande i faktiska lösningar.

3 favoriter?

Helt klart Homeland, tycker dock att den här säsongen inte riktigt kickat igång än. Och kan inte låta bli att svara Sex and the city, framförallt de tidiga säsongerna, kul dialog, Carries frågor och så kläderna. Kläderna! Och eftersom jag är en skidtjej säger jag Vinterstudion - spänning, dramatik och skidor både utför och på längden, det kan aldrig bli fel!

Om June

June är ett specialistföretag inom media och erbjuder tjänster inom metadata, VOD, EPG, OTT, tredjeparts-autentisering samt QC och monitorering av ingest. June leder det nordiska standardiserings–arbetet med det gemensamma metadataformat Public Schedule och är involverat i metadataforum både i Nordig och EBU. Junes kunder är innehållsleverantörer så som TV4, C More och Turner samt distributörer som Telia, Com Hem/Boxer och Teracom.

Platforms and products

Horizon

Our service for content providers that provide their material through multiple distributors. Horizon gives your distributors ability to access and request delivery of content to their service, see upcoming releases and access program metadata. Keep management costs down and scale your distribution with ease.